Facebook, Myspace, Messenger, E-bay combo platform

mandag den 29. november 2010

November Igen



Det er november, allerede. Jeg er ikke sikker på hvor efteråret er gået. Jeg har været meget travlt med arbejde - og dermed manglen af stillinger for nylig - herunder en stor to dage i Lund i det sydlige Sverige. Jeg håbede at mødes med Gittan, men det var sådan en flyvende besøg, at vi ikke kunne matche vores tidsplaner. Pyt, jeg elskede Lund og håber at være tilbage - Jeg vidste, det var min slags sted, når de første ting jeg så på der kommer ud af stationen var et tegn, der peger til den botaniske haver.

Der har ikke været meget tid til altanen enten, men en del arbejde, der er gået på. Alle stueplanter kom tilbage indendørs et par uger siden, lige før opvarmning kom på. De kunne have opholdt sig længere ud, da det stadig var forholdsvis varm, men så når jeg endelig gjorde bringe dem i, ville der have været en pludselig enorm stigning i temperaturen. Som det er, de alle synes at have bosat sig i godt.



Et par nye anlæg er gået i - stedmoderblomster, alpevioler og nogle nye krysantemum ...


... og jeg har fået nogle løg i også. De fleste af dem er rester fra sidste år og jeg er ikke forventer dem til at gøre meget. Må få nogle flere.
Jeg har også sået nogle søde ærter, trods det faktum, at jeg kender klimaet her er forkert for dem, og de aldrig modnes. Men hvert år lykkes mig at overbevise mig selv, at hvis jeg får dem i gang i efteråret, vil de være i blomst før varmen og luftfugtigheden spark i og finish dem væk. Vi vil se. Anyway, frøene var levn fra sidste års forgæves forsøg, så jeg tænkte jeg lige så godt holde dem i, og prøv igen.
Bortset fra dette, er det først og fremmest været et tilfælde af opklaringen af ting fra den sommer, der langsomt dø ud. Og opkrævning af frø til næste år. Min Fire O'Clocks (Mirabilis Jalapa) var skuffende i år - det første år, de nogensinde har svigtet mig. Normalt de trives. Men jeg har sparet, hvad frø var der ...


Indtil nu har efteråret har hovedsagelig været mild og solrigt. Men denne weekend temperaturer er faldet til 10-12 ° C i løbet af dagen, og det kommer ikke til at vare længe nu, før vi ramte gartnerens frygtede gennemsnitlige daglige temperatur på 7 ° C. Temperaturen hvor vækst stopper, og de mindst hårdføre eksemplarer begynder at lide. Oh well, kunne sommeren ikke varer evigt vel. 175 dage til foråret, og tælle ...


Ingen kommentarer: